24 noviembre 2013

LA CISTERNA DE QUART






Segons les indicacions viàries la cisterna “àrab” de Quart és del segle VII. Si fora així, i la seua construcció es datara entre l'any 601 i el 700, aquest Bé d'Interès Cultural caldria qualificar-lo de visigot, i no d'àrab, ja que abans del 711 no és pot reconèixer presència musulmana ni a la península, ni a Quart.




A "Violència política i memòria històrica a Quart de Poblet”, que va merèixer encara que amb certes reserves el Premi de Ciències Socials el 2006, ja vaig manifestar l'error, o la "damnatio memoriae”, que suposa negar l'origen àrab a la cisterna, que segons afirma Coll Ferrer va ser inaugurada l'any 1094. Que Sanchis Alfonso, per comparació amb l'existent a Aldaia la date en el cristià segle XIV, o que el mateix inventari d'etnologia de la Generalitat només considere possible el seu origen àrab, no justifica en cap cas que puga datar-se en època visigoda. Perquè no hi ha referència ni document que acredite poblament o infraestructura a Quart durant els segles (des de mitjans del V fins a principis del VIII) en els quals l'antiga Hispània romana va estar sotmesa al poder visigot.





Per això ha de corregir-se un error que danya la nostra Història i el coneixement que d'ella oferim. A Quart hi ha recursos, compromisos i capacitats suficients per emprendre un estudi que de manera rigorosa puga tornar als seus promotors, el mèrit de fer possible que els nostres veïns, durant molts segles, gaudiren d'un recurs vital i imprescindible per a l'assentament humà.





27 octubre 2013

QUANTS SOM?

Apunts per a la demografia històrica de Quart de Poblet (2)


Les dades de 1768 a 2011 en imatges, que a vegades valen més que mil explicacions.






21 octubre 2013

QUANTS SOM?



Apunts per a la demografia històrica de Quart de Poblet (1)



L'any 2012, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística, Quart de Poblet censava 25.292 habitants. 
Ja hem dit que la Història és la història de les persones, i cada una d'elles, siga comú o extraordinària, ha de considerar-se per al coneixement que pretenem. Però a vegades eixe coneixement ha de quantificar-se, i parlem de xifres, per a explicar què som i d'on venim. 

Les primeres xifres documentades dels que disposem estan contingudes en la Carta de Poblament de 1334, que referix els noms dels 54 hòmens que van ocupar les cases i terres dels naturals de Quart, expulsats a partir de 1331 per la seua condició de musulmans. Cal dir-ho: només sabem el nom dels hòmens que en el segle XIV van repoblar este lloc en què vivim, o hem nascut, perquè les dones, quasi sempre van ser invisibles. 
Tot i això aquests són les primeres dades que tenim: un mínim de 250 persones habitaven Quart de Poblet en la primera meitat del segle XIV. La gran crisi de mortaldat provocada per la Pesta de 1348 va reduir amb tota seguretat, i molt considerablement, aquesta repoblació.


La primera sèrie de dades que considerarem per a estos apunts, publicades a la pàgina del Seminari d'Estudis sobre la Població del País Valencià (http://www.seppv.uji.es ), són no obstant de segles posteriors, i procedeixen de dues fonts diferents: d'una banda les que com l'anomenat cens de Floridablanca reflecteixen nombre de persones, i per una altra les que com a l'anomenada relació de Caracena proporcionen recomptes de "veïns", o "focs", que són en realitat el nombre de llars, o unitats familiars que habiten un mateix espai, i que per convencionalisme historiogràfic multiplicarem per 4.5 per obtenir una xifra, lògicament aproximada, d'habitants. 




A principis de segle XVII es comptabilitzen 140 focs a Quart de Poblet , que utilitzant el multiplicador 4.5 permet suposar una població aproximada de 630 persones. En 1609, i a efectes comparatius, el nombre d'habitants calculats de València era de 57.438, i de 441.265 per al conjunt del Regne de València. En 1608 a Quart de Poblet vivia el 0,15 per cent de la població valenciana. El més evident i significatiu en aquest període 1609-1713 és no obstant això el retrocés demogràfic experimentat a Quart, a València, al conjunt del Regne i de la Monarquia Hispanica. En aquest període el nombre de focs descendeix de 140 a 102, que suposa una disminució del 27 per cent, que a València serà del 33 per cent, i del 35 per cent en el conjunt del Regne. La coneguda crisi demogràfica del segle XVII, comú i general en el context hispànic i mediterrani, presenta a Quart un percentatge lleugerament menor, però igualment significatiu .









20 julio 2013

VIOLÈNCIA POLÍTICA DEL SEGLE XX





Josep Antoni Villaescusa i Martín va morir fa 29 anys, un 20 de juliol de 1984, com a conseqüència de l'explosió accidental de l'artefacte que pel que sembla pretenia col · locar en les oficines de l'INEM d'Alzira; tenia 27 anys i va ser enterrat al cementiri de Quart de Poblet, al mateix nínxol en el que havia estat inhumat el seu familiar Alejandro Villaescusa Izquierdo el 22 de gener de 1920. Josep Antoni Villaescusa i Martín havia nascut en aquest lloc el 26 de febrer de 1957, i en la seua làpida (en la qual apareix com Villascusa) està escrit el següent:

“Si demà caic en combat no em vinguésseu a plorar, no em trobareu davall terra que sóc vent de llibertat”.

Al seu enterrament van acudir un nombre indeterminat de persones entre les quals no es trobava la seua vídua, Antonia Flores González, que estava detinguda per la policia. El fèretre va ser portat a coll fins al cementiri i cobert per una senyera estelada, la bandera utilitzada per l'independentisme català i que inspirada en la bandera cubana conté un estel de cinc puntes. Els assistents a l'enterrament van cantar La Internacional, i La canço dels patriotes.

El diari "Levante-Diario Regional Valenciano" del 21 de juliol publicava en portada el següent:

Cae destrozado un activista de Terra LLiure. Posteriores detenciones en Valencia y Barcelona. Una importante cantidad de goma 2 fue encontrada por la policía en el piso que ocupaba en Valencia el activista de Terra LLiure Josep Antoni Villaescusa, herido mortalmente cuando iba a colocar un artefacto en Alzira. Este hecho desencadeno una activa operación policial, que condujo a la detención de dos personas en Valencia y cuatro en Barcelona.”

Diferents organitzacions independentistes catalanes van publicar esqueles amb motiu de la seua mort, totes elles qualificaven Josep Antoni Villaescusa com a independentista català nascut a Quart de Poblet:

“Josep Antoni Villaescusa. Militant independista català, nascut a Quart de Poblet (L’Horta de València), mort la matinada del dia 20 de juliol del 1984 en defensa d’uns Països Catalans reunificats, independents i socialistes. En homenatge. MOVIMENT DE DEFENSA DE LA TERRA”.

A la pàgina 3 del diari s'ampliava la notícia informant que l'explosió es va produir entre la 01.15 i la 01,20 de la matinada. Es referia a més que Josep Antoni, amb un fil de veu i angoixat pel dolor va dir ser vegetarià i al · lèrgic a l'antibiòtic. Portava una pistola. Encara que nascut a Quart de Poblet era resident de Castelldefels; havia viscut a Alemanya, on els seus pares havien emigrat. Els dies següents el diari va publicar noves informacions, algunes de to escabrós en relació amb l'agonia del mort. 

Terra LLiure havia publicat el 24 de juny de 1981, un manifest en què es propugnava la lluita armada, i l'enquadrament a nivell militar "de aquells que estiguin disposats, en una organització revolucionària, que lluita per la Independència total dels Països Catalans". Es argumentava a favor de la defensa del territori, de la llengua, de la sobirania dels catalans, dels interessos dels treballadors, i contra l'espanyolització. Pere Bascompte, un dels seus principals líders, va començar el procés de dissolució de l'organització a principis dels anys noranta. 

A Terra LLiure se li atribueixen entre juliol de 1980 i setembre de 1992 més de cent cinquanta accions violentes, que generalment consistien en la col · locació d'artefactes explosius, com els que el 18 juliol 1984 van esclatar a l'oficina de l'Institut Nacional d'Ocupació de carrer Marquès de Solferit de Quart de Poblet, tot i que també hi va haver accions directes contra persones, com Federico Jimenez Losantos, al que van segrestar i van disparar a la cama, o l'explosiu col · locat contra els jutjats de les Borges Blanques que va provocar la mort accidental d'Emilia Aldomà i Sans.
Com a mínim una cinquena part de les accions violentes reivindicades per Terra LLiure es van cometre en l'àmbit del País Valencià, totes mitjançant la col · locació d'artefactes explosius. 

Levante-Diari Regional Valencià, 19 juliol de 1984, pàgina 18:
“Terra LLiure colocó dos bombas en Quart. Terra LLiure se responsabilizó de la colocación de dos artefactos que hicieron explosión, en la madrugada de ayer, en la oficina de empleo de Quart de Poblet, uno de los cuales produjo un herido leve. La onda expansiva, por otra parte, produjo daños de cierta consideración en el local sito en la calle Marqués de Solferit, y en dos coches aparcados en las inmediaciones, así como en los cristales de algunas viviendas próximas, uno de cuyos vecinos resultó lesionado en un dedo al asomarse a ver que ocurría. La primera explosión tuvo lugar a las 5.30 de la madrugada, y la siguiente 20 minutos después.”

Terra LLiure comptabilitza com patriotes morts en combat, a més del nascut en aquest lloc, a Martí Marco, mort a Barcelona per la policia el 26 de gener de 1979; a Félix Goñi, que al juny de 1979 va ser víctima de l'artefacte explosiu que pretenia col · locar a Barcelona, i a Joaquim Sánchez, a qui també al desembre de 1985 li va esclatar l'artefacte explosiu que manipulava per a la seua col · locació. La dissolució formal de l'organització es va produir, segons el seu propi manifest, l'11 de setembre de 1995. 

La mort de Josep Antoni Villaescusa va ser la conseqüència directa de la seua pertinença a una organització que proclamava "Independència o mort!" i donava vives a la lluita armada. El caràcter patriòtic de la mort de Josep Antoni Villaescusa pot ser reconegut o negat. Diu Joan Francesc Mira (1985) que  “el patriotisme no és un efecte de l'observació sistemàtica, sinó de l'acció simbòlica", i per tant, està subjecte a desraons i passions.

No tots aquells que utilitzen la violència com a manera de fer política són considerats terroristes; en ocasions ascendeixen a la categoria d'herois de la pàtria -siga la que siga- encara que el seu mètode de fer política haja causat dolor i mort. La menció a Josep Antoni Villaescusa en aquest text té sentit per la seua condició de vençut, per ser víctima, encara que siga de la seua pròpia organització i de la seua particular manera de fer política.

La mort de Josep Antoni és en si mateix un fet rellevant en la història de Quart de Poblet, per la tragèdia que suposa, per la seua significació com a exponent de violència política, o fins i tot, pel debat que sobre nosaltres mateixos conté, apuntant que per alguns ser valencià no es considera suficient ser, i per tant es busca un ser més potent i poderós (català), capaç d'oposar-se a aquest altre ser (espanyol) que impedeix el propi (que seguim sense aclarir quin és).












19 julio 2013

QUART I LA PEDRA DEL CAMÍ






A propòsit de la col · laboració que tan amablement m'ha publicat QPHP (Quart de Poblet Història i Patrimoni) m'agradaria recordar que el lloc en el qual vivim, o en el qual vam nàixer, defineix la nostra identitat i possiblement part de la nostra existència.
El nom de Quart de Poblet explica per si mateix el seu origen: una fita que assenyalava la quarta milla d'un camí romà que es dirigia cap a Occident.
És possible, encara que no puga documentar-se, que aquest lloc estiguera habitat abans que la pedra miliar li donara el seu nom. Coll Ferrer, citant fonts clàssiques, refereix l'existència d'un poblament ibèric al segle III aC:
“Los pobladores de Quart, según relata el cronista Encliridión, ayudaron al cuñado de Asdrubal enseñándole un vado ancho y dándole madera de sus bosques para construir un puente nuevo” (página 41).
Encara que siga factible, no hi ha constància que com afirma Coll Ferrer, Anibal creuara el riu per Quart per assetjar Sagunt. El coneixement de la Història que pretenem no pot basar-se en hipòtesis, o en relats mítics. Encara que aquest lloc es situara entre dos focus de presència ibera tan importants com Edeta (Llíria) i Turís, i s'hagen localitzat restes en punts tan propers com Paterna, la realitat, com afirma Moreno Martín, és que “dentro de los límites administrativos del actual Quart de Poblet no hay documentado asentamientos de esta época” (pag. 194).
La primera constància documentada de presència humana en aquest lloc és d'època romana, i la refereix la quartera Rosa Maria Puig:
“El único yacimiento romano catalogado en el término municipal de Quart de Poblet es el de Les Bases, en la actualidad destruido por la construcción de las pistas del aeropuerto. Según se recoge en su ficha de la Dirección de Patrimonio Valenciano, sería un lugar de hábitat (una villa) del que se habrían encontrado algunos materiales cerámicos en superficie, siendo muy abundantes la cerámica común y las sigilatas pero que nunca fue excavado” (pag. 200)
És possible que alguns d'aquests restes, datats entre finals del segle segon i principis del primer d'abans de la nostra era, siguen els actualment dipositats a la Casa de la Cultura. Desgraciadament, per estar descontextualitzats, no tenen valor científic per testimoniar l'origen del nostre poble.
És l'afirmació de l'esmentada autora sobre la pertinença d'aquest lloc al "ager valentinus", que significa que formava part del territori adscrit a la colònia de Valentia, el que permet deduir que Quart va haver de ser objecte de l'organització i administració del poder romà, i en conseqüència, ser punt de pas de la via que conduïa des Valentia a Segobriga (Conca), passant per Xiva, Ventas de Buñol, Setaigües, Requena, Utiel i Caudete de  las Fuentes.
Segons Ledo Caballero (pàgs. 212-218) el traçat s'iniciava a la porta occidental de la colònia, en el que avui és el Palau de la Generalitat, per pel carrer Cavallers, i entre cementiris, buscar el carrer Quart , i després en paral · lel a l'aqüeducte que proveïa la ciutat, discórrer per Sant Josep de la Muntanya i Castán Tobeñas, l'antiga Presó Model, fins arribar a la segona milla, situada a la Creu de Mislata. Des d'allà, probablement pels carrers València i Major, entrar a Quart per la partida de l'Alitrá, costat de l'actual Hospital Militar, recórrer l'avinguda Antic Regne, Plaça Valldecabres, Joanot Martorell, i abandonar l'actual nucli urbà, bé per la variant cap Manises, per l'antic carrer Major, bé pel carrer Trafalgar i Avinguda de Madrid, passant al costat de l'actual ermita de Sant Onofre, per possiblement dirigir-se cap Les Basses, i posteriorment creuar la Rambla del Poyo al sud de l'antiga masia del Oliveral.
Quatre milles romanes són poc menys de sis quilòmetres; un saludable passeig per a tindre present que durant dos mil anys moltes veïnes i veïns de Quart van xafar eixe mateix camí.


BIBLIOGRAFÍA esmentada:
-Vicente COLL FERRER; “Geografía, origen e historia de la muy leal y heroica villa de Quart de Poblet”. Ayto. de Quart de Poblet (1984).
-AA.VV; “Quart de Poblet. Historia, arte y geografía”. Univ. de València-Ajuntament de Quart de Poblet (2012).
*Andrea MORENO MARTÍN; “Prehistoria y arqueología de Quart de Poblet”.
*Rosa María PUIG; “Quart de Poblet en el Ager Valentinus”.
*Antonio LEDO CABALLERO: “Historia antigua de Quart de Poblet”

12 julio 2013

DONES DE QUART.

Sabem de Axusuna veïna nostra de principis del segle XIVgràcies a Rafael Valldecabres Rodrigo, i a la seua transcripció d'un document conservat a l'Arxiu Històric Nacional.
Axusuna dona de religió musulmanaera vídua de Edam, i va ser jutjada i sentenciada a mort pel Qadí de QuartAli Abençorque la va condemnar per adulteri i fornicació interpretant la Sunna (recull de lleis inspirades en la tradició), i amb el vistiplau del Batlle general del regne i el seu lloctinent en la moreria de València.
Va ser un home cristiàfra Ramon de Ripollmajoral de Quartel que va defensar la improcedència de la condemna de Axusapel · lant a la viduïtat que deixava sense efecte l'adulterii argumentant la vulneració jurisdiccional que l'aplicació d'aquesta sentència suposava per al poder territorial que ell representavaLa seua defensa admetiacom a mal menorque Axus "nomésrebés cent assots.
No era l'església cristiana a la qual el majoral pertanyia molt menys opressiva i masclista que l'islamPossiblement la defensa que Ramon va fer de Axus responia més a disputes feudalsque a raons de pura humanitatPerò no negarem el seu protagonismequan el 28 novembre de 1310 reclamava justíciacomptant amb el testimoni

favorable de Bernat d'ArenósBlascho PérezRamon Thomas i Simon de Montsótambé veïns nostres.
No coneixem el destí de Axusperò la Història, inclosa la de Quartes caracteritza malauradament per la injusta desigualtat entre gèneres.


27 junio 2013

SE BUSCA ESTE NOMBRE




¿CAIGUT SENSE CAUSA?

Vicente Liern Pascual va morir el 26 de maig de 1937 a València. Segons Vicent Gabarda (1996) va ser víctima de la repressió a la rereguarda republicana, durant la Guerra d'Espanya.

Totes les víctimes de la violència política mereixen igual consideració. A totes i cadascuna d'elles, fos quin fos el motiu de la seua mort, fos quin fos el seu botxí, se'ls va arrabassar el més innegable i elemental dret. Recuperar la memòria de la seua desgràcia restitueix el seu honor, i fa del passat, una valuosa lliçó per al present.

Vicente Liern Pascual era veí de Quart de Poblet, representant de professió, tenia 32 anys, i estava casat. No se li coneix militància política. No té referència al "Portal de Víctimes de la Guerra Civil i Represaliats del Franquisme" del CDMH, i no apareix citat com a víctima en el "Ramo separado de Cuart de Poblet" de la Causa General. El seu nom no va ser inscrit com "caido por Dios y por España" per les autoritats franquistes. La data de la seua mort és considerablement tardana per poder atribuir el seu assassinat a la repressió dels primers mesos d'anarquia, després del cop militar, que durant els mesos d'agost, setembre i octubre de 1936, van sumar el 75 per cent del total de víctimes al País Valencià. Al mes de maig de 1937 en què va morir Vicent Liern Pascual, altres 17 persones van ser assassinades, el que suposa el 0,36% de les 5062 comptabilitzades i referides per Gabarda.

Quina va ser doncs la causa que va acabar amb la seua vida?; Algú va conèixer a aquesta persona?; Algú sap la seua història?

15 junio 2013

BLINDATS A QUART






BLINDATS A QUART

Segons Coll Ferrer almenys 26 veïns nostres van perdre la vida al front, durant la Guerra d'Espanya (1936-1939). Molts altres van ser reclutats, o es van allistar voluntaris, per defensar la República amb les armes.
Quart no va estar en primera línia de foc, com per exemple moltes localitats de la província de Castelló, però va ser segons Ramon Salas, seu del Quarter General de la Brigada de Blindats de l'Exèrcit Popular Republicà, i possiblement de l'Escola Popular de Guerra de Blindats. 
Segons la declaració d'Alberto Tomás y Daniel a la Causa General, la seva casa va ser confiscada per les autoritats republicanes, i destinada a caserna d'un dels batallons de la referida força blindada. Segons testimoni de Ramon Segarra, la casa estava situada a l'actual Avinguda Sant Onofre, en el que actualment és un solar, al costat de l'oficina de Correus. També el domicili de Juan Montón Hernaiz (que serà alcalde franquista) va ser segons la seua declaració confiscat per servir d'habitatge a un alt militar republicà.
El coronel Enrique Navarro Abuja estava al comandament de la Brigada de Blindats, composta per tres batallons, cada un dels quals comptava amb més de vuit-cents soldats, 23 vehicles metralladors i 9 artillats amb canó. Aquests últims eren blindats BA-6/30 soviètics, però els vehicles metralladors eren del model UNL-35, fabricats a la Unió Naval de València. Van ser dissenyats a la capital i produïts en els Alts Forns de Sagunt. En aquell temps els valencians comptàvem amb l'enginyeria i la indústria suficient per afrontar el repte de construir un nou vehicle blindat; València era capital de la Republica
Encara que es van produir menys de dos-cents d'aquests vehicles, alguns dels capturats per l'exèrcit franquista van ser utilitzats fins a finals de la dècada dels anys 50, fins i tot uns pocs van combatre prop de Moscou durant l'ofensiva alemanya. Estaven tripulats per tres homes, pesaven gairebé dues tones i mitja, i el seu motor de gasolina de sis cilindres i 73 CV els permetien els 50 quilòmetres per hora.
Sense dubte alguns d'ells van circular pels nostres carrers.










09 mayo 2013

La noticia d'ahir que no es va publicar





LA NOTÍCIA DEL DIA D'AHIR 
QUE MAI ES VA PUBLICAR


Diuen els que saben d'això que el que no es coneix no existeix. Si així fora, Jacinto Martín García no haguera nascut a Madrid, en 1914, ni seria fill de Valentina i Miguel.

El que sense dubte existeix és un certificat de defunció al seu nom, que diu que a les cinc hores del matí del 8 de maig de 1943, fa més de setanta anys, va morir a conseqüència de les ferides produïdes per arma de foc, en l'antic carrer del Pilar de Quart de Poblet. Segons l'historiador Vicent Gabarda, Jacinto formava part del maquis; de la resistència antifranquista.

Ni el 9 de maig de 1943, ni cap altre dia en els següents setanta anys, els diaris han publicat res sobre el particular. Continua havent massa silenci sobre el nostre passat més recent; segurament un silenci interessat. Però per molt que diguen els que saben d'això, les ferides existeixen, es coneguen o no.





***EN AQUEST BLOC (PREGUNTES PER A LA HISTÒRIA: MAQUIS A QUART DE POBLET?)

24 abril 2013

Hui no és 25 d'Abril.


"Fechas y aniversarios son coyunturas de activación de la memoria". (E. Jelin)

Cojuntures arbitràries, comunament acceptades i declarades políticament solemnes, però subjectes no obstant a discussió i interpretació.

No va ser precisament un 25 d'abril, però aquesta és la data que activa la memòria dels que entenem la identitat com un dret inalienable. No va ser un 25 d' abril del 1707. Aquest dia en els camps d'Almansa les tropes aliades eren derrotades pels exèrcits del pretendent Borbó. Aquest dia havien molt pocs combatents valencians, i segurament cap veí nostre. La batalla d'Almansa és un dels episodis principals de la Guerra de Successió, però té més relació amb el conflicte dinàstic, entre elits, que amb una altra de les identitats que ens ocupa: la dels improvisats soldats que calçaven espardenyes, i armats de pals i corbelles cridaven "visca Basset abans que Carles tercer".

Atenent aquestes altres identitats és inevitable repensar les dates: no va ser un 25 d'abril 1707 el dia que els ressons de la segona germania van perdre la batalla. Va ser potser un 28 de juny del 1706. Aquest dia el general valencià Basset, baluard de la reivindicació anti senyorial, va ser detingut pel foc amic d'un general anglès al servei de Carles III.

No va ser un 25 d'abril sinó un 7 de maig, del 1707, el dia que les tropes borbòniques ocupaven Torrent. Va ser un 8 de maig el dia que es rendia València. I, 11 de setembre del 1714 el dia que definitivament es va perdre tot. A Barcelona, ​​ara si, van combatre dos regiments de valencians, a les ordres de Basset. I van tornar a perdre.

La Guerra de Successió conté conflictes diferents: el dinàstic entre elits governants; el relatiu a la configuració de l'Estat, i el purament social.

Els nostres veïns del segle XVIII van tenir la seua pròpia derrota: un 17 de gener del 1706. Aquest dia Quart desfilava en flames. Però abans i després d'aquest dia, els rebesavis dels nostres rebesavis, van ser obligats a seguir pagant les rendes al senyor, fos quin fos el cognoms d'aquest. Per això cal repetir-ho hui i sempre:
Visca Basset abans que Carles tercer¡¡.